KU-granska Bodström! Marschen mot Bodströmsamhället
"Marschen mot Bodströmsamhället: Hur justitieministerns dubbelspel hotar våra grundlagsfästa fri- och rättigheter". Så heter den rapport (ISBN: 9175666227) jag presenterade på en pressfrukost i morse hos Timbro. Som mycket bra kommentatorer tjänade miljöpartiets Gustav Fridolin och journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén. Tack!
En mängd lagar som har med övervakning av kommunikation att göra har under justitieminister Thomas Bodströms tid genomförts och föreslagits. Betydligt mer förbereds just nu. Det hela har varit mycket svåröverskådligt. När man försöker göra sig en samlad bild av det hela undrar man ibland om man inte redan läst just den där utredningen man plöjer. Det visar sig att så inte är fallet. I stället kan samma fråga återkomma i litet olika skepnader och detaljer fast i olika dokument från justitiedepartementet. Är man konspiratorisk skulle man kunna få för sig att man medvetet delat upp lagförslag i så många delar som möjligt för att försvåra en överblick. Under våren läste jag in mig på utredningar, remissvar, EU-dokument, promemorior, pressbevakning m.m. för att skapa en samlad bild av Bodströmsamhället.
Resultatet finns nu alltså i en rapport med ovanstående titel som kan laddas ned gratis som PDF från Timbro. Gör det!
En del av rapporten handlar om varför Bodström bör granskas av Konstitutionsutskottet för sitt agerande i datalagringsfrågan i EU. Jag har läst alla "EU-nämndens stenografiska uppteckningar" sedan våren 2004, där datalagringsfrågan diskuteras med svenska riksdagsledamöter. Sedan visar jag hur han har agerat i EU. Jag finner att Bodström tycks ha medvetet fört riskdagsledamöterna bakom ljuset om Sveriges position i EU-förhandlingarna. Trots oroade frågor från partierna i riksdagen om vad som skall lagras och hur myndigheterna skall få komma åt uppgifterna i efterhand har han mörkat och kört på med sina egna maximalistiska krav och ljugit om åtkomsten: Bodström pushade in i det sista i Ministerrådet linjen att trafikdata om all webbsurfning, allt chattande och all fildelning (egentligen all peer-to-peer-trafik) skulle lagras av operatörerna. Att denna höklinje inte alls var förankrad i svenska riksdagen tycks stå klart. Gustav Fridolin (mp), som är medlem av KU lovade offentligt på seminariet att nu göra en KU-anmälan i frågan, dvs ytterligare en, eftersom man för exakt en vecka sedan lämnade in en KU-anmälan om USA-påverkan och ministerstyre i samband med Pirate Bay-affären.
Ja, där finns mycket annat i rapporten. Bodströms samlade förslag har litet att göra med de där terroristerna och grova brottslingarna han brukar tala om. Det har att göra med oss alla och jag beskriver varför det hela i slutänden är en fara för demokratin. Förresten: Jag har försökt göra detta ganska tekniska och juridiska material läsvärt genom att berätta en story, något som inte är helt enkelt när man egentligen diskuterar paragrafer i Rättegångsbalken. Men läs, sprid och länka!
Förresten, den politiska skalan när det gäller övervakning av kommunikation samt friheten att kommunicera (inklusive fildela) ser ut ungefär så här skulle jag säga efter att ha gått igenom en massa material:
Kritikerna = mp, c
Betonghäckarna = s, fp, kd
Mittenalliansen = m, v
Och ja, utanför riksdagen finns ju de verkliga kritikerna: Piratpartiet (pp), vars ordförande Rick Falkvinge var närvarande under presentationen. Där fanns press från olika håll också förstås och jag hoppas debatten kommer igång på allvar.
Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén meddelade för övrigt att hon under Almedalsveckan kommer att utmana Bodström på duell i frågor om övervakning, integritet, sekretess, meddelarfrihet, källskydd m.m. Med tanke på den skärpa hon uppvisade på Timbro i morse kan det bli intressant, för hon verkar påläst nog att kunna avslöja lögner från Bodström. Hon är mycket oroad av utvecklingen.
(Tinitussan som var där i morse och även tog kort har visst redan hunnit lägga ut en postning. Integritetsombudsmannen Per Ström var där, liksom upphovsrättskritiske bloggaren Ulf Pettersson, som just har lagt fram en mycket ambitiös uppsats på Uppsala Universitet, till vilken jag får återkomma - ja många andra var där förstås.)













Ahh, spännande läsning. Återkommer med utförligare kommentarer när jag har läst hela rapporten.
Vad anser du, Oskar, och Timbro, om att sprida rapporten via DC och en större tracker, t ex The Pirate Bay?
Posted by:Tor Skude | 2006-06-28 at 14.56
Presskonferensen var intressant. Men det enda jag vänder mig emot är att det verkar göras partipolitik av frågan. Det är ju inte så att de borgerliga partierna står fria från tendenser att skapa övervakarsamhällen.
Posted by:RS | 2006-06-28 at 15.08
Enligt flera dagstidningar så är Bodström KU-anmäld, efter att nya bevis i TPB-fallet lagts fram.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/
0,2789,845425,00.html
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=554357&previousRenderType=1
Men på Konstitutionsutskottets hemsida finns det ingen som helst information om det.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=5558
(Sök gärna på bodström också)
Konstitutionsutskottet tycker kanske att detta inte är någon viktig nyhet, eller i alla fall inte en nyhet man vill skylta med.
Jag har en känsla att vi inte kommer att få höra något mer om detta ärende förns efter valet, kanske kommer det tystas ner helt. I vilket fall som helst så kommer Bodström klara sig. Det är så det funkar i Sverige idag.
All Hail Göran Persson & his minions.
Posted by:Frank Hyddén | 2006-06-28 at 15.16
Nu har jag läst hela rapporten.
Man blir ju rädd alltså. Stort tack för att du dragit fram detta från dunklet, man hoppas bara att det inte är för sent.
Posted by:Pike | 2006-06-28 at 16.04
Rapporten är jättespännande så här långt men jag stör mig enormt mycket på ett genomgående språkfel. Data heter datum i singular, och används i princip uteslutande i plural när det handlar om den här typen av uppgifter. Fraser som "den här datan" ger rapporten en trist språklig klädnad som den inte förtjänar.
Den är dock enormt intressant, ska kommentera mer om 35 dryga sidor... :)
/Jan
Posted by:grumpsie | 2006-06-28 at 16.10
Oscar! Jag var på Timbros frukostseminarium - dock inte som representant för pressen utan som 'oroad allmänhet'. Stort tack för ditt grundliga arbete med dessa frågor - föredömligt presenterade i rapporten (och tack till Timbro att de offentliggjort den).
En utomordentlig sammanfattning - hoppas denna samlade bild kan tjäna som underlag för lite mer inträngande aktiviteter i media än som varit fallet hittills - och lite mer kritiska frågor från fler av våra folkvalda, så att inte det urtrevlige och mysige Thomas Bodström ständigt får vara oemotsagd när har lugnar oss allmänhet i TV.
Olaf
Posted by:Olaf | 2006-06-28 at 17.27
mycket bra jobbat Oscar!
/Jan
Posted by:grumpsie | 2006-06-28 at 17.39
Mycket bra skrivet och undersökt, vad krävs igentligen för att KU skall komma in ifrån sommarsemestern och börja grilla Bodström?
Posted by:Peder | 2006-06-28 at 18.12
Mycket bra rapport, får se vad Bodström och regering ämnar svara på denna bredsalva från den fria tanken.
Posted by:saint | 2006-06-28 at 18.35
Pike: Data är pluralis i obestämd form. Datan blir det i bestämd form i pluralis. Typ apelsiner - apelsinerna, eller äpplen - äpplena. Blandar du ihop datan med datorn?
Fast jag är ingen expert...
Posted by:RexM | 2006-06-28 at 19.57
@RexM du syftar nog på vad grumpsie / Jan skrev. Jag vet att man får tänka till både 1 & 2 ggr vem som skrivit vad (skum layout)
Posted by:Pike | 2006-06-28 at 20.11
Ett stort tack Oscar. Äntligen någon som kan visa hur alla dessa olika förslag hänger ihop och vad de får för sammanlagd effekt. Jag tar mig även friheten att tacka å alla dems vägnar som inte känner till den viktiga insats du gör för demokratin. Vad skulle vi göra utan personer som du och Per Ström! Liksom Olaf tror och hoppas jag att din rapport kan tjäna som bättre underlag för journalister och debattörer så att Bodström inte längre tillåts stå oemotsagd. Jag är mycket missnöjd med medias insatser hittills.
RexM: det var Jan och inte Pike som anmärkte på språket. Dessvärre måste jag hålla med. Ord som t ex. "polare" bör man nog undvika i en text som denna. "den
lagrade datan" verkar inte vara pluralis vad jag kan se, så Jan har nog rätt på den punkten. Men vad gör väl sån't när texten är så fängslande och välskriven i övrigt!
Posted by:Martin | 2006-06-28 at 20.40
Frågan är vad som är värst ett Bodströmsamhälle eller ett Timbrosamhälle.....
Posted by:Bring D. Ruckus | 2006-06-28 at 22.10
Bring D. Ruckus: jag bara väntade på en sådan kommentar. Varför inte bedöma rapporten efter dess egna meriter istället? Eller är allt (s)-märkt per definition gott och allt från Timbro - om det så bara är så att de står för publiceringen - per definition suspekt?
Jag kan inte se någon koppling till Timbro alls i Oscars rapport, så exakt vad har Timbro med saken att göra?
Som svar på din fråga: en rättsstat där människor tillåts ha en personlig sfär är naturligtvis att föredra framför Bodströmsamhället.
Posted by:Martin | 2006-06-28 at 22.42
Ett fulländat Timbrosamhälle motsvarar väl i princip en företagsstat där pengar och business styr allt och betydligt mer är övervakat än vad Bodström skulle kunna drömma om.
ingen kan väl tro att högerfolk är mindre intresserade av att stöda polisiär verksamhet än sossartna?
Det är vidare ingen hemlighet att de flesta timbroister ser övervakningsledande USA som sitt idealsamhälle.
Tillåtas ha en personlig sfär låter ju fint men tror du verkligen att högern är någon garant för det?
N A I V T
Att Oscar ställer sig vid Timbros sida tyder på ruskigt dåligt omdöme. Undrar hur mycket de betalade....
Posted by:Bring D. Ruckus | 2006-06-28 at 23.18
Ruckus, det är väl snarare ett fulländat MPAA-samhälle du beskriver? Det är ju just den typen av övervakning som krävs för att stävja privatkopieringen...
Posted by:Rickard Olsson | 2006-06-28 at 23.48
Väldigt intressant och skrämmande på samma gång...
Vad jag hela tiden undrat dock;
Bodströms kamp... Varför? Vad är det verkliga motivet till denna hetsjakt?
Någon som har någon teori?
(förutom det där, att fråga "hur högt" när USA säger "hoppa!")
Posted by:rune | 2006-06-28 at 23.54
Fullkomligt strålande, Oscar! Och samtidigt riktigt skrämmande...
Klarar vi av att slingra oss ur Bodströms tentakler och vända skutan Sverige på rätt kurs igen, så är jag övertygad om att din rapport kommer att bli obligatorisk läsning i skolorna om några år.
Det borde den i och för sig vara redan till hösten, men det är troligen att hoppas på för mycket.
Posted by:Björn Felten | 2006-06-29 at 00.03
här har du en intressant sak:
http://noctis.codebase.se/antipirat/
Posted by:Awle | 2006-06-29 at 01.29
Bring D, detta var den tredje Timbrorapporten jag författat. 1994 skrev jag "Teater - en döende konstform?", där jag gjorde en teknologioptimistisk ekonomisk analys av kulturella uttryckssätt och hur de ändras över historien. 1996 skrev jag "Brev till Sveriges IT-reglerare", som argumenterade för en "hands-off" attityd till nätet. Ett litet avsnitt handlade faktiskt om mjukvaruindustrins bluffsiffror om vad piratkopiering kostade dem. Timbro är inte monolitiskt. Nu i vår har de f.ö. publicerat två rapporter som hävdat värdet av intellektuella äganderätter men också arrangerat ett par seminarier med immaterialrättskritiker, ett där jag var kritikern och ett där Nicklas Lundblad var kritikern och som Copyriot redogör för här.
Man bör kanske fortfarande säga "dessa data". Jag har iofs en darwinistisk språkinställning och tycker inte det andra låter direkt fel längre men förstår ju invändningen, som är "korrekt". Jag hade en svensklärare som envisades med att schema heter schemata i plural och inte scheman. Historien gjorde henne isolerad men det är fullt möjligt att data=plural har trumf på hand fortfarande.
Tack för beröm förresten. Vet ni att detta är det viktigaste dokumentet i vår tid ? :-)
Posted by:Oscar Swartz | 2006-06-29 at 01.36
På sidan 45 orerar du om regeringsformen, men det är ju ett slag i luften eftersom ingen, inte ens domstolar, i Sverige bryr sig det minsta om andra grundlagar än TF/YGL. Vill man ha sin grundlagsrätt prövad i övrigt får man se fram emot fem-sex års väntan på Europadomstolens utslag, om man gitter ta sig dit.
Grundlagen är i Sverige ett pompöst dokument som ofta åberopas i högtidliga sammanhang, men som i praktiken mest fungerar som karottunderlägg eller dasspapper på Partiets festbjudningar.
Posted by:Blogge Bloggelito | 2006-06-29 at 05.45
Ruckus:
"Ett fulländat Timbrosamhälle motsvarar väl i princip en företagsstat där pengar och business styr allt och betydligt mer är övervakat än vad Bodström skulle kunna drömma om."
Jag har aldrig hört någon på Timbro föreslå att vi ska avskaffa demokratin eller tillåta inskränkningar av den personliga integriteten. Källa?
"ingen kan väl tro att högerfolk är mindre intresserade av att stöda polisiär verksamhet än sossartna?"
nej, men de flesta på Timbro är inte så mycket högerfolk som de är libertarianer (även om det kanske även finns ett fåtal som representerar de förra). Jag ser fortfarande inte kopplingen till Oscars rapport. Var vänlig förklara?
"Det är vidare ingen hemlighet att de flesta timbroister ser övervakningsledande USA som sitt idealsamhälle."
De ser USA som ett framgångsexempel på vissa områden, men att därifrån dra slutsatsen att de stödjer USA:s övervakningsiver är grundlöst såvitt jag vet. Källor tack? Personer som t ex. Johan Norberg är ju kritiker av USA:s "rättighetskränkande antiterrorlagstiftningen" och skulle "varken rösta på Bush eller Kerry".
"Tillåtas ha en personlig sfär låter ju fint men tror du verkligen att högern är någon garant för det?"
Nej, inte den mer konversativa högern. Däremot så är jag övertygad om att de behövs som tror på förnuftet som en politisk vägledare. Politiker kan alltid appellera till människors rädsla och trygghetslängtan, och då behövs de som inte bara känner efter utan även tänker efter.
Posted by:Martin | 2006-06-29 at 07.36
Kanonbra rapport, Oscar! Det enda smolket är väl just att det är Timbro som släppt den - det gör att många bara kommer att se den som anti-S-propaganda och därmed inte läsa innehållet, är jag rädd. Men vi får väl hjälpas åt att sprida den ;-)
Återigen, kanonbra jobb!
Posted by:Anomica | 2006-06-29 at 08.48
Otrolig rapport och intresant.
Jag funderar på vad är det för motiv som ligger bakom. Bodström brinner ju verkligen för detta och är enormt aktiv till skillnad från många andra statsråd. Tänk om all denna kapasitet, aktivitet og glöd som Bodström besitter hade riktas mot att bekämpa arbetslösheten i stället, eller än bättre bekämpa diktaturer.
Posted by:Mats | 2006-06-29 at 09.08
Något som jag saknade litet i rapporten är en analys av riskerna med att databaser läcker. Utöver missbruk av myndighetspersoner/poliser med tillgång till registren finns det ju en överhängande risk att känsliga uppgifter skulle läcka och hamna i fel händer. Ja frågan är väl egentligen inte om utan i vilken omfattning detta skulle ske. Det dessa övervakningsivrare inte förstår är att säkerhetsriskerna med att samla in och sammanställa sådan här information är en långt större risk än de kriminella element man försöker (eller säger sig försöka) bekämpa. Grundproblemet är att allmänheten inte förstår riskerna. Man förstår inte att dessa stora datamängder kopplat med data-mining och t ex. utpressning är värda stora pengar i fel händer.
Posted by:Martin | 2006-06-29 at 10.02
Riktigt bra skrivet. Hoppas bara att det blir rejäl debatt nu och att det sker något. Jag gör mitt bästa för att sprida det här!
Posted by:Zibbo | 2006-06-29 at 10.50
Tor, intressant tanke om spridning på fildelningsnätverk du tar upp. Iofs spelar det väl ingen roll vad jag eller Timbro säger har jag en känsla av. Men det finns en liten twist och man kanske hellre skulle se till att en minimalt ändrad version spreds. Tar upp det med Timbro. Sedan har vi kanske en framtidsmodell för spridning av sådant, who knows?
martin, jo läckorna är relevanta. Per Ström tar ofta upp detta på Stoppa storebror. Jag valde att avgränsa mig till den rena lagförslagen.
Posted by:Oscar Swartz | 2006-06-29 at 11.16
Man kan ju undra om det inte är ett naivt besparingskäl som ligger bakom. Så polisen inte behöver vara ute på fältet längre, utan istället kan söka i databasen vem som begått brottet. Jättefiffigt att överlåta till kommunerna att betala vaktbolagen att hålla reda på buset. Grovt kriminella och terrorister vet väl ändå inte att elektronisk överföring går att spåra. Så luriga kan de väl inte skurkarna vara?
Posted by:Björn B | 2006-06-29 at 12.13
Bra!!!! Oskar!!!!!
Fågan är...
5.000.000 Likgiltiga..
"SVENSSONS"
med ögon tindrande av
"SPELDJÄVULEN".....
som väller fram SOM TZUNAMIS!!!!
Frälsaren "PERSSON"...
ett nytt spel om dagen..
frälser "dräglet.. väljarna boskapen"
Så, jag föredrar
Upproriska,arga,kämpande,
äkta människor som vill något till sin nästa...
Oskar..stela aldrig,tveka inte,ge aldrig upp....mina 4 barns framtid är hotade,mina 3 barnbarns framtid,och min egen,
Tack!
Posted by:calle | 2006-06-29 at 15.49
Lysande! Bra!
Ingen kan förringa det du gjort, skrivit ett av de viktigaste dokumenten i samtiden.
Tack !!
Posted by:Jojje | 2006-06-29 at 15.54
Mycket bra rapport.Hoppas den får väntat genomslag så att debatten tar fart på riktigt.
Det känns så ortoligt skönt och få alla misstankar bekräftade så att man slipper "besserwissra" när man pratar Bodström. :)
Posted by:Steffan | 2006-06-29 at 21.29
Har läst rapporten, jättebra!
EU/EG-rättens roll i det hela kan inte underskattas. Det finns ytterligare problem, framförallt eftersom EUs ministerråd numera anses ha rätt enligt EG-domstolen (hur det går i nationella domstolar är svårt att veta, även om man kan gissa sig till utgången i Sverige) att skapa direktverkande straffrättslig lagstiftning genom rambeslut och gemensamma ställningstaganden, utan att de nationella parlamenten beslutar om det.
Med tanke på EG-rättens betydelse så tror jag att Junilistan vore ett bra, men tyvärr utopiskt alternativ.
Posted by:cl | 2006-06-29 at 23.04
Det sista var ju en intressant upplysning som jag inte kände till, om EG-rätten alltså. Dock blev det ju aldrig ett rambeslut från Ministerrådet. Kommissionen och Rådet ansåg att det var ett "Första pelaren"- resp "Tredje pelaren"-beslut. För att undvika låsning gick Rådet till slut med på att acceptera det som ett första pelaren-beslut, där alltså Europaparlamentet är medbeslutande. Dock drev man ju igenom en hel del av Rådets vilja i förhandlingarna med parlamentet sedan rådet väl enats. Men formellt är det alltså ett EU-direktiv, inte ett rambeslut. Vilket alltså skall implementeras i nationell lagstiftning. En utredare (Gudrun Antemar, GD för Ekobrottsmyndigheten) skall lägga fram förslag på denna implementering 1 april 2007.
Posted by:Oscar Swartz | 2006-06-29 at 23.35
Några pressklipp:
Uppsala Nya Tidning (Håkan Jacobsson)
Expressen (Isobel Hadley-Kamptz)
IDG.se (Tomas Gilså)
Det lär väl bli mer. Får vi verkligen hoppas.
Posted by:Oscar Swartz | 2006-06-30 at 00.19
Intressant att Aftonlögnen verkar välja att inte ta upp det, men det kanske är för jobbigt att skriva om husse.
Posted by:Peder | 2006-06-30 at 09.48
Bra rapport. Bra skrivet, mycket pedagogiskt upplagt. Bodström kommer att få problem med att argumentera mot den, men misstanken är att han bara inte kommer att bry sig och hoppas att rapporten försvinner i sommarsolen och fotbolls-VM.
En petitess: på sidan 18 står det "...republikerna Frankrike, Irland och Strorbritannien...". Den senare är mig veterligt ett konungarike. Skall man vara ännu petigare är Storbritannien bara bestående av England, Skottland och Wales. Det officiella namnet, motsvarande Konungariket Sverige, är Förenade konungariket Storbritannien och Nordirland
Posted by:mj | 2006-06-30 at 13.17
Nej, jag vet att vad gäller just datalagringsdirektivet så är det (som namnet antyder) ett beslut inom första pelaren som fattats inom s.k. co-decision förfarande som du nämner.
Min poäng var mer allmän nämligen att kombinationen av denna typ av beslut inom första pelaren och den utökade effekten av beslut inom tredje pelaren (Målet Pupino v. Italien) öppnar för en del riktigt obehagliga politiska beslut där de nationella parlamenten helt enkelt blir sidesteppade i sin roll som straffrättslagstiftare.
Det andra problemet är att EG-domstolen i en annan dom, Italien v. Kommissionen (september 2005) ansåg att straffrättsliga bestämmelser på miljöområdet ligger under EGs (alltså 1 pelaren) kompetens eftersom miljösfrågor gör det. Det beslutet öppnar för en del t.ex. vad gäller immaterialrättsbrott kan hamna under EGs kompetens eftersom det i allra högsta grad berör handel mellan medlemsstaterna.
Å andra sidan, om ngt hoppingivande ska noteras så beslutade EG-domstolen i maj att beslutet om utlämnande av passagerarlistor hos europeiska flygbolag till amerikanska myndigheter inte gick att förena med art 95 i EG-fördraget och att ministerrådet därför överskred sin kompetens.
Till sist kan det sägas att en hel del aktörer, både vissa nationella regeringar och kommissionen som är missnöjda över att EU-konstitutionen misslyckades försöker införa mycket av dess struktur back door. Framförallt genom att minska skillnaderna mellan de olika pelarna (konstitutionen skulle ha avskaffat den), vilket kommer att stärka ministerrådet på bekostnad av alla andra. Medlet för att uppnå det kommer sannolikt att vara flitigt processande i EG-domstolen.
Posted by:cl | 2006-06-30 at 13.19
Fantastiskt arbete, Oscar. Skrämmande händelser sker utan att varken media eller politiker verkar fatta något.
Mitt enda problem med rapporten är att den inte är så neutralt presenterad. Du drar slutsatser angående Bodström som du hade kunnat lämna åt läsaren själv, det handlar om en specifik person, så det kan nog sticka en del läsare i ögonen.
(Ursäkter för att jag inte tar något specifikt exempel.)
Posted by:Svamp | 2006-07-01 at 10.56
Very good work. Hopefully that this report and discussions concerning data retention will start to change people's opions about the government retaining data for years to come. But unfortunately most people feel that they have nothing to hide or protect so they do not care if the government or someone else creates a database about them. Until this attitude changes, politicians, like Bodström, will get their 1984.
Posted by:helmetedwarrior | 2006-07-01 at 14.53
Du har gjort ett fullständigt strålande jobb Oscar. Hoppas nu att din "rapport" får riktigt ordentlig spridning, det förtjänar både den och du. Hoppas det även leder till något positivt för dig personligen - på lite sikt tror jag det.
Å bara som ett tillägg till allt groteskt som också visar på vilket rättsmedetande som råder hos de styrande; De som sitter vid den Svenska makten idag har också jobbat hårt för möjligheten att kunna sätta in militär mot det egna landets befolkning... Tänk vilket verktyg det kan utvecklas till i en avlägsen framtid.
Posted by:steelneck | 2006-07-01 at 19.11
Oscar: Många som ligger till vänster på den politiska skalan ryggar närmast instinktivt tillbaka bara för att din rapport är publicerad hos timbro, i vissa fall kan det nog tom. vara så starkt att det färgar deras förståelse och tolkning av den. Kan du inte ordna något mer neutralt hem för den? Glöm inte att sprida ut länk om du gör det.
Posted by:steelneck | 2006-07-01 at 21.12
Mycket bra skrivet Oscar! Jag länkar hit på min hemkodade blogg. (Lägger en länk till inlägget i urlen.)
Apropå Timbro - så tänker jag att det finns väl både kloka eller mindre kloka människor i alla läger - och om man har en stel förutfattad mening om någon grupp, så kan ju den meningen må bra av att mjukas upp lite... ;-)
Posted by:Petra Li | 2006-07-02 at 00.16
Hej Petra,
läste om STIM på din sida. Mycket intressant läsning. Rekommenderas.
I din kommentar till detta inlägg skrev du "Jag gissar att om Bodström m.fl lyckas med sin kupp - så kommer allmänheten mestadels att strunta i det - på ett positivt sätt - som i civil olydnad."
Men hur ser civil olydnad ut mot övervakningssamhället där storebror har hållhakar på alla?
Posted by:Martin | 2006-07-02 at 10.43
Ja, du steelneck, det är ju synd om folk ryggar för att det rör sig om Timbro som hade det goda omdömet nappade på min idé att fördjupa mig i alla de där lagarna. Tor Skude var ju inne på att distribuera rapporten på fildelningsnätverk och det är väl bara bra om budskapet sprids.
Posted by:Oscar Swartz | 2006-07-02 at 13.39
Swartz: Ja det är synd, detta eftersom de som verkligen behöver läsa det är de sossar som så mentalt låst sig till sitt älskade parti att de inte klarar att ta till sig kritik som berör det. Jag skrev några rader om din rapport på swnet.politik, men med min vetskap om vilka som befolkar den "newskanalen" så garderade jag mig och uttryckligen skrev att det inte är någon sorts liberal partsinlaga, att det är högst berättigad kritik av en privatperson som timbro bara har valt att publicera i efterhand. Tror du det hjälpte? Nix, en tyckte att det antagligen är en partsinlaga bara bedömt utifrån dess namn. En annan undrar varför kritiken kommer från Timbro och inte från oppositionen (!???) och i bästa "straw man" stil kör vidare på sitt lösa antagande och säger att detta bara är något de borgerliga bara vill ta poäng på.
Så, ja, det är lite synd, eftersom bara namnet Timbro får alla de där "vane-sossarna" att genast stoppa huvudet i sanden, de läser det inte ens.
Posted by:steelneck | 2006-07-02 at 16.51
Martin:
Jag märkte först nyss att jag kopierat in fel länk... :-(
Men nu är det fixat! Katten alltså, jag har inte gjort en sån tabbe förut - och nu när jag hänvisade härifrån också! ;-)
Din fråga till mej - jag vill svara kort: Staten är ju vi alla, om vi blir satta att övervaka varandra - så är ju en form av civil olydnad att helt enkelt inte lyda sådana "order". Övervakning går inte att automatisera helt - det måste till människor som värderar materialet - och det är inte gratis. Och hur många har vi i landet som är hängivna undersåtar till storebror? Det skulle aldrig fungera, det är min analys/förhoppning. Du är välkommen kommentera på min blogg.
Posted by:Petra Li | 2006-07-02 at 20.16
Skulle vilja se någon uppdatera och utöka Wikipedias artikel Bodströmsamhället med hjälp av denna rapport - nu finns det ju en utmärkt källa att ange!
Posted by:Stoffe | 2006-07-03 at 17.37
Litet mer pressklipp, dvs traditionell press. Bloggarna är för många för att räkna upp och det är kul med gensvaret i bloggosfären. Tack!
Sydsvenskan
Stockholms Fria
Computer Sweden
Smålandsposten
SvT Nätkollen
Posted by:Oscar Swartz | 2006-07-03 at 23.16
Går rapporten att köpa i tryckt version ? Jag skulle gärna köpa några för att kunna ge bort i present, och för att jag tycker det är trevligare läsa en inbunden skrift istället för A4 från skrivaren.
Posted by:Urban Sundström | 2006-07-10 at 15.20
Urban,
Timbro tryckte upp en packe som ser ganska bra ut. Det finns nog ex att få/köpa. Hör av dig till Timbro direkt!
Posted by:Oscar Swartz | 2006-07-12 at 17.49