Piratdemonstration: Pirate Bay mot Bodström
Det blir alltså Piratdemonstration idag lördag i Stockholm och Göteborg och kanske på andra ställen. Flera politiska ungdomsförbund. Läs här på den webbsajt som satts upp: www.piratdemonstration.se. Alla som fildelar borde delta.
Alla som ogillar Bodströms övervakningsregimer bör dessutom vara där. Frågorna går hand i hand. Enda sättet att upprätthålla miljardintäkterna till några skivbolag och den handfull artister de bestämmer sig för skall bli superstjärnor är nämligen att övervaka oss alla för att kunna gå in i våra hem och läxa upp oss genom hot om dryga böter och fängelse. Bodströmsamhället har inte med "terrorister" att göra. Det har med disciplinering av ett allt olydigare folk att göra. Bodström vill näpsa oss! Alla har rätt att bli heligt förbannade. Som om folk inte kunde tänka själv och använda sina datorer på det vis de anser korrekt.
Själv skall jag iväg till Arken, Moderna Muséet i Köpenhamn i sin fantastiska byggnad, men hade gärna anslutit mig vid Mynttorget.
The Pirate Bay är uppe och snurrar nu men det vet nog alla. Imponerande.
Jag kan tipsa om Anders Mildners artikel i Expressen där han rapporterar från Rebootkonferensen i Köpenhamn, där jag alltså varit nu. Han analyserar The Pirate Bay. Jag håller inte med om hans slutsats: Eftersom The Pirate Bay har betett sig på sitt utmanande vis kan vi få hårdare lagstiftning och därför borde vi vara sura på dem.
Tvärtom, det är aktivister som dessa och Piratbyrån som har kunnat få upp frågan på dagordningen. Dessa betyder mer för att copyrightregimen i den digitala åldern kommer att diskuteras ute bland folk än alla akademiker och intellektuella tillsammans. Jag råkar ju anse att det finns mycket starka och välgrundade "akademiska och intellektuella" argument för att hela immaterialrätten måste reformeras rejält i informationssamhället. Rullas tillbaks. Men först nu finns grogrund för att politisera frågan. Annars hade politikerna bara trampat på. Utvecklingen har ju varit att tajta till på ett närmast maniskt vis för att upprätthålla privilegierna hos en ganska begränsad klick bolag och människor. Så jag vet inte vad Mildner sörjer faktiskt.













Det hade nog varit bättre om the pirate bay redan från start skrivit ihop en standard disclaimer tillsammans med en jurist som är kunnig inom immaterialrättsfrågor.
Vid förfrågan så skickar dom disclaimer som ett standardsvar och bifogar en vänlig hälsning. Men det verkar inte ha varit TPB agenda utan syftet verkar också vara att göra politik av frågan, att vara ett horn i sidan på MPAA, RIIA, APB Pontén mfl och det har dom definitivt lyckats med.
Lycka till, jag tycker det är en mycket intressant utveckling att följa.
Posted by:saint | 2006-06-03 at 12.11
Nu vet jag inte om TPB direkt uppmanat till brott, men det vore bizzart om TPB blir dömda skyldiga till medhjälp på grund av attityd och åsikter(i mail svaren), då har Sverige helt plötsligt blivit en förtrykar diktatur medans ingen märkte något.
Men en disclaimer kanske inte vore fel och haft, men iofs känns det som TPB folket snarare vill provocera.
Posted by:Timmy | 2006-06-03 at 13.01
Hela tillslaget mot Rix|Port80 filmades av övervakningskameror - tills dess att polisen täckte för dem. Vad gjorde polisen i datahallen som ansågs värt att dölja? Polisen går ju själva i frontledet för ökad övervakning, men det kanske inte gäller dem själva? Övervakningsbilder från tillslaget finns på http://www.youtube.com/watch?v=30HF-m_I6y
Posted by:tripwire | 2006-06-03 at 14.46
Korrekt länk är
http://www.youtube.com/watch?v=30HF-m_I6yY.
Posted by:tripwire | 2006-06-03 at 14.50
Apropå intellektuella argument, titta gärna på Solid Block of Ise och på den kommentar som en musiker skrivit till inlägget! Varför jämför inte fler med Metro till exempel?
blog.isecore.net
Posted by:Lennert | 2006-06-03 at 15.09
Hoppas folk i gbg & stockholm är på demonstrationen nu!
Oscar:
"Utvecklingen har ju varit att tajta till på ett närmast maniskt vis för att upprätthålla privilegierna hos en ganska begränsad klick bolag och människor."
Sant. Egentligen är makthavarna rätt makalöst fräcka. Hur kan 1 miljoner svenskar kriminaliseras för ett brott som, det upprepas ju gång på gång i propagandan, kan ge 2 års fängelse UTAN att politikerna anser att de FÖRST måste inhämta mandat för det genom ett val där frågan tydligt lyfts fram alternativt en folkomröstning?
Saint:
"Vid förfrågan så skickar dom disclaimer som ett standardsvar och bifogar en vänlig hälsning."
Varför ska de vara vänliga?
Och skulle det verkligen ha gjort någon skillnad?
Kravbreven från industrin till TPB osar ju arrogans och innehåller mest lögnaktiga anspråk på att amerikansk lag skulle gälla i Sverige. Skrämselbrev. Sånt förtjänar kaxiga svar. Och brist på vänlighet är på intet vis olagligt.
Posted by:N | 2006-06-03 at 15.17
Vad expressens skribent förespråkar är ett typiskt svenskt sätt att göra saker och ting på, låtom oss knyta den heliga handen i den allsvenska fickan! Pyttsan!
Vad Expressens skribent inte förstår är dynamiken i detta nya system som växer fram praktiskt taget i detta ögonblick, ett system som är lika oövervinnerligt som vatten är mot en klippa.
Vad killarna på the pirate bay har gjort är ett bevis på något extremt osvenskt, nämligen käft mot övermakt.
Posted by:Blargh | 2006-06-03 at 16.52
men oscar, jag håller ju med dig om det du skriver! däremot tror jag att provokationen får en effekt i sig, som man kanske inte tänkt på.
N: jag håller med dig om dynamiken också. Det är kanske min hålla-med-dag, vad vet jag.
Men jag tror verkligen inte att man ska underskatta industrins inflytande och möjligheter att agera, vilket jag alltså tror får konsekvenser.
vi får väl se hur det blir med detta.
Posted by:anders | 2006-06-03 at 17.27
Blargh:
Naturligtvis får provokationer en effekt - jämför gärna med Oscars tidigare, utmärkta jämförelse med Ghandis saltmarsch. Och när det gäller "industrins inflytande", så antingen har vår grundlag rätt i att "all makt i Sverige utgår från folket" eller också har den inte det. Och om så inte är fallet, är det helt andra regler som gäller...
Posted by:Mikael | 2006-06-03 at 19.00
Sorry, menade givetvis att rikta mig till Anders.
Är det någon mer än jag, Oscar, som påpekat det förvirrande med att författarens namn ligger under skiljestrecket?
Posted by:Mikael | 2006-06-03 at 19.02
Någon som har bilder ifrån demonstrationen?
Posted by:nisse | 2006-06-03 at 19.45
mikael: lite dålig kommatering av mig kanske;) jag menade att provokationer kan få en effekt som man inte tänkt sig.
jag menade alltså inte att man inte tänkt sig en effekt.
hur som helst, jag hoppas själv att jag har fel i mitt siande om framtiden, vilket väl framgår. men man kan också se det så här: inget land som skärpt denna typ av lagar har gått tillbaka senare. tvärtom.
ta tex danmark, som införde EU-direktivet tidigare än vi. där har lagarna skärpts ytterligare två gånger, med bla högre straffsatser som följd.
...och diskussionen om att all makt utgår i från folket har ju som förutsättning att folk också går och röstar. det ska bli spännande att se hur det blir med den saken i höst.
Posted by:anders | 2006-06-03 at 21.12
Nisse: Hittade en del bilder från demonstrationen i Sthlm:
http://pirat.minbild.nu/2006-06-03-Piratdemonstration/
http://pirat.minbild.nu/piratdemo%20-%20villu/
Posted by:tripwire | 2006-06-04 at 00.07
.. och här:
http://www.flickr.com/photos/vargklo/sets/72157594154134708/
Posted by:tripwire | 2006-06-04 at 00.25
tripwire: tackar :)
Posted by:nisse | 2006-06-04 at 01.17
Här finns beslagsprotokollet;
http://junk.frontslash.org/beslag/
Posted by:Dennis Nilsson | 2006-06-04 at 01.36
Idag är backlashdag.
En krönika av Liza Marklund som följer gamla vanliga mönster ("stöld" osv):
http://www.expressen.se/index.jsp?a=602065
Regeringens sajt sänkt. Sånt är bl.a. väldigt kontraproduktivt. Helt annan effekt jämfört med angrepp på antipiratbyråns sajt t.ex. Antipiratbyrån var väldigt smarta som stängde sin sajt så den rätt väntade attacklusten fick utlopp annanstans. Redan igår borde piratbyrån m.fl. uppmanat folk att inte attackera statliga sajter. Ju längre det dröjer desto större blir PR-förlusten.
"Antipiratbyråns jurist mordhotad efter razzian"
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=602064
Givetvis är detta också kontraproduktivt och får fildelarna att framstå som vettlösa extremister.
Pontén får också klara humorpoäng:
"Henrik Pontén ser inte bara nattsvart på de senaste dagarnas händelser.
- Det finns positiva saker med den här saken också. Här har 500 datanördar fått komma ut och få frisk luft. Ur folkhälsosynpunkt är det strålande."
Hoppas nu copyriot-Rasmus, Oscar och andra får komma fram i de politiska "efteranalyserna" i radio och TV så att grundfrågorna bakom kan lyftas fram mer!
Posted by:N | 2006-06-04 at 09.37
Jag undrar när (s)-torpeden Marita Ulvskog skall sätta in en baktals-kampanj mot Piratpartiet?
Det gäller ju att använda drevet till sin fördel.
Säkerligen har någon i Piratpartiet och/eller TPB gjort sig skyldig till något brott, som kan vara användbart.
Posted by:Dennis Nilsson | 2006-06-04 at 16.42
Det har tydligen redan börjat.
"Oberoende" Pär Brumark skrev om detta den 28:e april i år.
http://www.realtid.se/ArticlePages/200604/27/20060427150429_Realtid539/20060427150429_Realtid539.dbp.asp
Jag tycker det är synd att man stigmatiserar en duktig entreprenör som Carl Lundström. Även om jag nu inte håller med Carls åsikter i alla lägen så har vi faktiskt politisk frihet i detta landet - iaf på papperet.
Posted by:Dennis Nilsson | 2006-06-04 at 16.46
Jag har gjort lite grävande journalistik för att se vilka som döljer sig bakom Antipiratbyrån.
Kan det här vara något att gå på;
http://mafiaa.org/press_room/
Gagarin Miljkovich
Posted by:Dennis Nilsson | 2006-06-04 at 17.46
Carl Lundström kan väl ändå inte beskrivas som en duktig entreprenör när han mest lekt med ärvda knäckebrödspengar....och har en mycket skev syn på demokrati.
"767 personer kom till Slagthuset i Malmö när Skattebetalarnas förening hade årsmöte igår.
Lundström hade fått hundratals sverigedemokrater och nationaldemokrater att gå med i föreningen i syfte att rösta in invandrarkritiska ledamöter i styrelsen.
Planen var att ta över föreningen och använda dess kassa på 100 miljoner kronor i kampen mot invandringen.
Men kuppen kom av sig."
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,635792,00.html
Posted by:Bring D. Ruckus | 2006-06-04 at 19.42